Ο χρόνος αντίδρασης για να ακινητοποιήσεις τη μοτοσυκλέτα σου

Γηράσκουμε αεί διδασκόμενοι...
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12324
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 224 φορές
Έχει δεχθεί like: 234 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

Ο χρόνος αντίδρασης για να ακινητοποιήσεις τη μοτοσυκλέτα σου

#1

Δημοσίευση από ALX » 05 Νοέμ 2016, 20:20

Εικόνα
Οδηγείς αμέριμνος την μοτοσυκλέτα σου, ενώ το μυαλό σου μπορεί να τρέχει σε διάφορες υποχρεώσεις που έχεις, όταν ξαφνικά έρχεσαι αντιμέτωπος με τον προφυλακτήρα του τεράστιου SUV που πάει να στρίψει μπρος αριστερά.
Εκείνη τη στιγμή, κάθε σου κύτταρο σε διατάζει να σταματήσεις τη μοτοσυκλέτα σου όσο το δυνατόν πιο γρήγορα για την αποφυγή της σύγκρουσης. Όμως, αντιδράς όσο γρήγορα χρειάζεται?

Το τέλειο θα ήταν να ήμασταν μόνιμα σε κατάσταση επιφυλακής και το μυαλό μας να μην ήταν πουθενά αλλού, παρά μόνο στο δρόμο. Όμως αυτό είναι αδύνατο. Όλοι οι άνθρωποι δυστυχώς, δεν μπορούμε να είμαστε 100% συγκεντρωμένοι σε αυτό που κάνουμε. Μπορούμε, αλλά για λίγη ώρα. Μετά το μυαλό θα ξεφύγει και θα πάει σε άλλες, διάφορες σκέψεις. Ευτυχώς όμως, υπάρχουν τεχνικές οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν πριν βρεθούμε στην κατάσταση "πολύ αργά...δεν προλαβαίνω."

Στην πραγματικότητα υπάρχουν δύο συστατικά στο χρόνο αντίδρασης. Ο χρόνος αντίληψης και ο χρόνος αντίδρασης.
Ο χρόνος αντίληψης είναι ο χρόνος που περνά από την στιγμή που θα καταλάβουμε τι συμβαίνει μέχρι το σημείο που θα αποφασίσουμε ποια θα είναι η αντίδρασή μας.
Ο χρόνος αντίδρασης, είναι ο χρόνος που θα περάσει μέχρι να ενεργοποιήσουμε τα φρένα.
Επίσης, πρέπει να υπολογίσουμε φυσικά και το χρόνο που θα χρειαστεί να σταματήσουμε τη μοτοσυκλέτα.

Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι οδηγούμε με μια ταχύτητα της τάξεως των 65χαω με την οποία διανύουμε περίπου 17 μέτρα το δευτερόλεπτο. Ένας προσεκτικός οδηγός, θα χρειαστεί περίπου 1 δευτερόλεπτο σκέψης ώστε να αντιληφθεί την κατάσταση και να αρχίσει να φρενάρει. Προσθέστε περίπου μισό δευτερόλεπτο ακόμα, στην περίπτωση που ο οδηγός, δεν είναι τόσο προσεκτικός γιατί το μυαλό του γυρίζει σε άλλα πράγματα. Αυτό ισοδυναμεί με 17 έως 25 μέτρα πριν αρχίσεις να κάνεις την οποιαδήποτε κίνηση.

Ο πραγματικός χρόνος που θα χρειαστεί για να σταματήσει η μοτοσυκλέτα, εξαρτάται από το βάρος της, την ταχύτητα που κινείται, την διαθέσιμη πρόσφυση του δρόμου, την αποτελεσματικότητα του συστήματος πέδησης της μοτοσυκλέτας όπως επίσης και από τις ικανότητες του αναβάτη για την εφαρμογή της μέγιστης πίεσης στα φρένα[/b], πριν αρχίσουν να ολισθαίνουν οι τροχοί. (εννοείται πως το ABS βοηθά πάρα πολύ σε αυτό το κομμάτι)

Από τα 65χαω ένας τυπικός αναβάτης θα χρειαστεί περίπου 30 με 38 μέτρα για να σταματήσει τη μοτοσυκλέτα αναλόγως της ικανότητας που διαθέτει. Προσθέστε και τις αποστάσεις των χρόνων αντίληψης και αντίδρασης που είπαμε παραπάνω και θα πάρετε μία απόσταση ακινητοποίησης περίπου στα 55 μέτρα.

Όταν δεν είμαστε συγκεντρωμένοι στην οδήγηση, στη ουσία προσθέτουμε ένα 50% παραπάνω χρόνο και απόστασης ακινητοποίησης. Γι' αυτό είναι πολύ σημαντικό να είμαστε πάντα σε εγρήγορση όταν οδηγούμε.
Πολύ σημαντική επίσης, είναι η ικανότητα που έχει ο καθένας μας "να προβλέπει" τι θα συμβεί, ΠΡΙΝ συμβεί. Με λίγα λόγια, να "διαβάζεις" τις καταστάσεις μπροστά σου.
Να σκέφτεσαι πάντα, ότι όλοι θέλουν να σε ρίξουν από τη μοτοσυκλέτα και να οδηγείς αμυντικά, προσέχοντας τους πάντες γύρω σου και ειδικά μπροστά σου. Να μετριάζεις κατά πολύ την ταχύτητά σου όταν πλησιάζεις σε διασταυρώσεις, διότι όπως όλοι μας γνωρίζουμε, είναι τα σημεία των δρόμων στα οποία συμβαίνουν οι περισσότερες συγκρούσεις.

Μπορείς να μειώσεις το χρόνο αντίδρασης όταν αφήνεις ένα δάχτυλο μόνιμα πάνω στη μανέτα του φρένου και το πόδι κοντά στο πεντάλ του φρένου. Αυτά τα δύο, δεν σου προσφέρουν μόνο μείωση του χρόνου αντίδρασης, αλλά σε βάζουν από μόνα τους σε επαγρύπνηση.

Σίγουρα, ο καλύτερος τρόπος για να μικρύνεις τις αποστάσεις ακινητοποίησης του οχήματος είναι να μειώσεις γενικώς την ταχύτητά σου. Μειώνοντας 10χαω από τα 65χαω που είχες στο κοντέρ, χρειάζεσαι 7 μέτρα λιγότερα για να σταματήσεις. Προσθέτοντας 10χαω στα 65χαω που είχες πριν χρειάζεσαι 10 επιπλέον μέτρα για να σταματήσεις.
Ανέβασε την ταχύτητά σου στα 100χαω και θα χρειαστείς την διπλάσια απόσταση να ακινητοποιήσεις τη μοτοσυκλέτα, απ' ό,τι θα ήθελες στα 65χαω.

Το να φρενάρεις δυνατά και να σταματήσεις όταν έρθεις αντιμέτωπος με μια επικίνδυνη κατάσταση ενώ η μοτοσυκλέτα βρίσκεται σε όρθια θέση, είναι αρκετά δύσκολο. Όμως αυτή η δυσκολία μεγαλώνει κατακόρυφα, όταν η μοτοσυκλέτα δεν βρίσκεται σε ακριβώς όρθια θέση, αλλά πλαγιασμένη επειδή βρίσκεσαι στο μέσον μίας στροφής. Ο χρόνος αντίληψης, αντίδρασης και εφαρμογής της πέδησης παραμένει ο ίδιος αλλά εδώ πρέπει να προσθέσεις το χρόνο που χρειάζεσαι να φέρεις τη μοτοσυκλέτα σε όρθια θέση πριν αρχίσεις να φρενάρεις. Η μείωση της γωνίας κλίσης της μοτοσυκλέτας αφήνει μεγαλύτερα περιθώρια εφαρμογής των φρένων, πριν το χάσιμο της πρόσφυσης, αλλά αυτός ο χρόνος όπως είπαμε, προσθέτεται στον υπόλοιπο και όλοι μαζί μεγαλώνουν την απόσταση ακινητοποίησης.

Μοτοσυκλέτες με τα τελευταία συστήματα ABS που λειτουργούν και ενώ η μοτοσυκλέτα είναι πλαγιασμένη, προσφέρουν ένα τεράστιο αβαντάζ στους αναβάτες τους αφού τους επιτρέπουν να πατήσουν δυνατά τα φρένα τους κρατώντας παράλληλα την κλίση της μοτοσυκλέτας. Αυτό φυσικά αφαιρεί τον χρόνο που θα έχανες προσπαθώντας να φέρεις τη μοτοσυκλέτα σε όρθια θέση ώστε να αρχίσεις να φρενάρεις.

Το αν θα αποφύγεις ή όχι μια σύγκρουση, εξαρτάται από την ικανότητά σου να αντιδράς γρήγορα, όταν η χαλαρή κατάσταση οδήγησης μετατρέπεται ξαφνικά σε μια θανάσιμη απειλή για τη ζωή σου.

Οι καλοί αναβάτες, παραμένουν σε εγρήγορση και είναι πάντα έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τις επικίνδυνες καταστάσεις χωρίς να χάνουν πολύ χρόνο στο τρίπτυχο αντίληψη-αντίδραση-εφαρμογή πέδησης.
Επιπλέον, αφήνουν πάντα το δάχτυλο/α πάνω στη μανέτα και το πόδι πάνω από το πισινό φρένο όταν προσεγγίζουν επικίνδυνα σημεία (διασταυρώσεις κτλ) για να μειώσουν ακόμα πιο πολύ το χρόνο αντίδρασης.

Το τελικό βήμα είναι να προπονείται κανείς στα δυνατά φρένα με ακινητοποίηση της μοτοσυκλέτας σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε διαφόρων επιπέδων πρόσφυσης δρόμων, ώστε να βελτιώνει τις ικανότητές του στο φρενάρισμα. (πάντα με την απαιτούμενη προσοχή)
Μπορείς να σταματήσεις τη μοτοσυκλέτα σου στη μικρότερη δυνατή απόσταση χωρίς να χάσεις τον έλεγχό της?

Πολλοί αναβάτες, δεν μπορούν!


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX


Giannis 99
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 60
Εγγραφή: 18 Φεβ 2013, 22:58
Τόπος διαμονής: Ελλάδα
Έχει κάνει like: 2 φορές
Έχει δεχθεί like: 1 φορά

#2

Δημοσίευση από Giannis 99 » 06 Νοέμ 2016, 09:00

Ωραίο αθράκι. :thumpup:

<<Το τελικό βήμα είναι να προπονείται κανείς στα δυνατά φρένα με ακινητοποίηση της μοτοσυκλέτας σε τακτά χρονικά διαστήματα και σε διαφόρων επιπέδων πρόσφυσης δρόμων, ώστε να βελτιώνει τις ικανότητές του στο φρενάρισμα. (πάντα με την απαιτούμενη προσοχή) >>

Θα χρησιμοποιήσω την τελευταία παράγραφο. Αυτό έκανα μετά την αλλαγή βελτίωσης του μπροστινού και των φρένων,για να εγκληματιστώ με τα νέα μου δεδομένα.


telixristos
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 41
Εγγραφή: 07 Δεκ 2013, 12:04
Τόπος διαμονής: .

#3

Δημοσίευση από telixristos » 07 Νοέμ 2016, 13:19

ALX έγραψε:
Εικόνα
Πώς βγαίνουν αυτά τα μέτρα; Στα ίδια χιλιόμετρα, τα ίδια μέτρα ακινητοποίησης χρειάζεται ένα τελευταίας γενιάς SS από ένα KLE/Freewind κτλ?

Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12324
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 224 φορές
Έχει δεχθεί like: 234 φορές
Ηλικία: 47
Επικοινωνία:

#4

Δημοσίευση από ALX » 07 Νοέμ 2016, 13:47

Ενδεικτικά είναι. Το τεστ έγινε με συγκεκριμένη μοτοσυκλέτα σε συγκεκριμένη πρόσφυση δρόμου και έδωσε αυτά τα αποτελέσματα.
(γι' αυτό λέει περίπου και κατά προσέγγιση)
Επίσης (ξανά όπως αναφέρεται) εξαρτάται από τον αναβάτη, το βάρος της μοτοσυκλέτας, το σύστημα πέδησης της εκάστοτε μοτοσυκλέτας, η ύπαρξη ή όχι ABS και φυσικά την υπάρχουσα πρόσφυση.
Την ουσία πρέπει να κρατήσουμε που είναι ο σχεδόν διπλασιασμός της απόστασης ακινητοποίησης αν αυξήσεις κατά το 1/3 την ταχύτητά σου.
“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX


telixristos
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 41
Εγγραφή: 07 Δεκ 2013, 12:04
Τόπος διαμονής: .

#5

Δημοσίευση από telixristos » 07 Νοέμ 2016, 15:51

:thumpup: :thumpup:

Άβαταρ μέλους

Ηρώ
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 42
Εγγραφή: 27 Αύγ 2016, 11:53
Τόπος διαμονής: Λάρισα
Moto: GSXR 1000
Κράνος: Schuberth tech. SR1
Έχει κάνει like: 7 φορές
Έχει δεχθεί like: 4 φορές
Ηλικία: 24
Επικοινωνία:

#6

Δημοσίευση από Ηρώ » 07 Νοέμ 2016, 20:47

Θα ήθελα να προσθέσω κάτι.

Πέρα από τα προκαθορισμένα πράγματα που πρέπει να προσέχουμε υπάρχει κάτι που δεν το συνειδητοποιούμε πως κάνουμε. Αυτό λέγεται το Target Fixation δηλαδή Καρφώνουμε το Βλέμμα μας (αυτό το έμαθα στο CSS που πήγα τον Οκτώβριο).

Όταν ένας οδηγός πανικοβάλλεται αυτό που κάνει είναι να τεντώσει τα χέρια (άρα δεν μπορεί να στρίψει την μηχανή-αυτοκίνητο), καρφώνει το βλέμμα του σε αυτό που τον τρόμαξε (πετάχτηκε γάτα, έγινε ατύχημα, βγαίνει από την στροφή, ο μπροστινός έστριψε χωρίς φλας κ.τ.λ.) και φυσικά πατάει ΤΕΡΜΑ τα φρένα. Όλες αυτές οι αντιδράσεις μας οδηγούν στο να πάθουμε ατύχημα, παρά να σώσουμε κάπως την κατάσταση, γιατί και όχι να την αποφύγουμε. Πάντως, άλλο να σας το λέω, και άλλο να το μαθαίνετε από το σχολείο.

Οπότε αυτό που μαθαίνουμε να κάνουμε στις περιπτώσεις αναγκαίας και γρήγορης αντίδρασης, είναι να μην καρφώνουμε το βλέμμα σε ένα συγκεκριμένο σημείο το οποίο πιθανότατα να μας έχει τρομάξει (διότι οδηγάμε εκεί που κοιτάμε, και δυστυχώς είναι η αιτία για τα πιο πολλά ατυχήματα), αλλά σκανάρουμε πάντα τον δρόμο στον οποίο οδηγάμε. Γιατί όσες πληροφορίες έχουμε για τον δρόμο τόσες πολλές είναι και οι πιθανότητες να αντιδράσουμε. Το πλεονέκτημα με το να μην έχουμε καρφωμένο το βλέμμα κάπου είναι το ότι έχουμε εναλλακτικές λύσεις για να αποφύγουμε το εμπόδιο. Δεν είναι η λύση πάντα φρένα.

Ορίστε και ένα βίντεο με παραδείγματα από το Target Fixation που εξηγεί κάπως πιο αναλυτικά τι είναι αυτό. Στο βίντεο θα δείτε ως παρατηρητές πολλά από τα ατυχήματα θα μπορούσαν να αποφευχθούν, όμως λόγο του πανικού που έπαθε ο οδηγός και επειδή κάρφωσε το βλέμμα του σε ένα σημείο οδήγησε εκεί που κοιτούσε. Βέβαια εάν ξεπερνούσε τον φόβο και απλά γύριζε το κεφάλι και τα μάτια του αλλού εκτός από τα δέντρα, χωράφια, αυτοκίνητα κτλ θα άλλαζε κατεύθυνση και δεν θα πάθαινε τίποτα.

Άβαταρ μέλους

Yannis990
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 917
Εγγραφή: 07 Μάιος 2015, 20:18
Τόπος διαμονής: ΑΘΗΝΑ
Moto: 990 ADVENTURE
Κράνος: X-LITE 661
Έχει κάνει like: 177 φορές
Έχει δεχθεί like: 107 φορές
Ηλικία: 51

#7

Δημοσίευση από Yannis990 » 07 Νοέμ 2016, 22:47

Ωραίο και κατατοπιστικο το βιντεακι Ηρω. Είναι αυτό που λέμε :όπου κοιτάς πας.

Άβαταρ μέλους

Ηρώ
Νέα μέλη
Νέα μέλη
Δημοσιεύσεις: 42
Εγγραφή: 27 Αύγ 2016, 11:53
Τόπος διαμονής: Λάρισα
Moto: GSXR 1000
Κράνος: Schuberth tech. SR1
Έχει κάνει like: 7 φορές
Έχει δεχθεί like: 4 φορές
Ηλικία: 24
Επικοινωνία:

#8

Δημοσίευση από Ηρώ » 08 Νοέμ 2016, 14:25

Ακριβώς Γιάννη χωρίς καμία υπερβολή. Εκεί που κοιτάμε εκεί οδηγάμε.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Οδήγηση & Τεχνικές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης