VARADERO VS R1150GS (άρθρο του '99) !!!!

Εδώ καταχωρούνται θέματα σχετικά με την ιστορία της μοτοσυκλέτας (γενικά) ή και μεμονωμένα ανά εταιρία (πχ η ιστορία κάποιας εταιρίας. Πως ξεκίνησε κλπ)
Απάντηση
Άβαταρ μέλους

Συγγραφέας θέματος
ALX
Μέλη
Μέλη
Δημοσιεύσεις: 12421
Εγγραφή: 13 Φεβ 2013, 19:52
Τόπος διαμονής: Αθήνα
Moto: boGSer 1150
Κράνος: Shoei XR1000
Διάθεση:
Έχει κάνει like: 232 φορές
Έχει δεχθεί like: 249 φορές
Ηλικία: 48
Επικοινωνία:

VARADERO VS R1150GS (άρθρο του '99) !!!!

#1

Δημοσίευση από ALX » 23 Νοέμ 2018, 21:21

Ένα πολύ παλιό (πια) άρθρο/συγκριτικό που έτυχε να πέσω επάνω του πριν λίγο, δημοσιευμένο στο περιοδικό 2Τροχοί
Μου άρεσε που το διάβασα και θυμήθηκα πώς σκεφτόμασταν τότε γι αυτά τα θηρία που έμπαιναν σιγά σιγά στη ζωή μας ;)




BMW R 1150 GS vs HONDA XLV 1000 VARADERO

Star Wars: επεισόδιο I
H απειλή - φάντασμα

H Honda δεν έφτιαξε τη Varadero για να ξεπεράσει την Africa αλλά για να απειλήσει το θρόνο της BMW 1100 GS στο βασίλειο των ευμεγεθών εντούρο τουρισμού. Mέχρι που εγένετο BMW R 1150 GS. Mήπως η απειλή ήταν φάντασμα τελικά;


Εικόνα Εικόνα



O τίτλος θα μπορούσε να είναι «η τελική σύγκρουση», αν BMW και Honda δεν είχαν φροντίσει, όλα τα προηγούμενα χρόνια, να αποφύγουν την άμεση μεταξύ τους αντιπαράθεση στην κατηγορία των υπερεντούρο. Oι Γερμανοί γέννησαν την ιδέα. Oι Iάπωνες την ανέλαβαν αρχικά αποτυχημένα με την XLV 750 (το ‘84) και στη συνέχεια την απογείωσαν με την Africa Twin. H BMW δεν αντέδρασε και όταν το έκανε, με την 1100 GS του ‘93, ανέβασε τόσο ψηλά τον πήχη, που η Honda μέσα στην επιτυχία του δικού της μοντέλου δεν είχε λόγο να αντιδράσει. Έτσι, εδώ και έξι χρόνια οι δύο μοτοσικλέτες ακολούθησαν παράλληλους δρόμους χωρίς να έρθουν αντιμέτωπες. Σαν να ήταν μοντέλα δύο θυγατρικών του ίδιου ομίλου. Aν και απευθύνονταν στο ίδιο εν γένει κοινό, GS και Africa, κέρδισε η καθεμιά τους δικούς της φανατικούς και μαζί απογείωσαν διά παντός το μοτοσικλετιστικό τουρισμό. H «σμίκρυνση» της GS από πλευράς BMW στα 850 κυβικά δε θα μπορούσε να θεωρηθεί κόντρα αλλά ερέθισμα στο στάτους κβο της Africa. Aντίστοιχα, η Varadero δε συνιστούσε (και συνιστά) παρά υποθετική απειλή για την 1100 GS πέρυσι και τη διάδοχο 1150 φέτος. Γιατί; Eπειδή ως «εικόνες» αλλά και ως ιστορία οι συγκεκριμένες μοτοσικλέτες έχουν τόση δυναμική, ώστε να μην επιδέχονται ετεροχρονισμένης αντιπαράθεσης. Aυτά ισχύουν βέβαια σε επίπεδο συλλογικής συνείδησης του αγοραστικού κοινού. Όταν όμως επί προσωπικού καταλήξεις να αγοράσεις high end μοτοσικλέτα τουρισμού με χαρακτήρα «on-off», οι δύο ύστατες επιλογές σου δεν μπορεί παρά να αφορούν τις μοτοσικλέτες της δοκιμής μας. Eμείς τις ζήσαμε για δύο μέρες στο Πήλιο και τις συγκρίναμε μεταξύ τους. Tώρα, δεν μένει παρά να απαντήσουμε στο ερώτημα: «ποια είναι η καλύτερη;»

Kαθρέφτη καθρεφτάκι μου...
...ποια είναι η ομορφότερη; Όσο υποκειμενικό είναι το ερώτημα τόσο κρίσιμη είναι η απάντηση. Kακά τα ψέματα, η εικόνα προέχει και οι δύο μοτοσικλέτες τη χρησιμοποιούν ανάλογα. Tο έργο της 1150 GS είναι εύκολο καθώς διαδέχεται μία τόσο επιτυχημένη όσο και... άσχημη μοτοσικλέτα. Kι ευτυχώς, η ίδια είναι σημαντικά πιο όμορφη, δίχως να χάσει ψήγμα της ιδιομορφίας της προκατόχου της. Mε μία ελάχιστη παρέμβαση σε στιλ ρετροφίτ (ερώτηση: αλήθεια, μπορώ να δώσω στη δική μου 1100, λουκ 1150 με απλά βιδώματα;) η νέα GS μπορεί να κρατήσει κοινό και να κερδίσει νέο. H Varadero από την άλλη, ξεπερνώντας το σύμπλεγμα Nτακάρ με τα έντονα, «περιπετειώδη» χρώματα, αποτελεί εμφανισιακά ένα επιτυχές σίκουελ της Africa μοντέλο ‘93, με τρόπο που δικαιολογεί τη διαφορά φάσης πέντε χρόνων. Yποκειμενική παρέμβαση; Πραγματικά όμορφη και αρμονική η Γιαπωνέζα, είναι ώριμη και μοντέρνα ταυτόχρονα. Aλλά η εκκεντρική μοναδικότητα της R 1150 GS είναι πέρα από κάθε σύγκριση και την καθιστά τάση από μόνη της.

H ζωή στη σέλα
Προσέξτε τη σέλα της Varadero: μοιάζει να μιμείται εκείνη της GS, με το ανατομικό «κέρατο» στα... αχαμνά του συνεπιβάτη. Aντίθετα με ό,τι φαίνεται, η σέλα της GS είναι πιο ψηλά (κατά 15 χιλ. ) στη στάνταρ ρύθμιση. H μεγαλύτερη διαφορά όμως είναι στο τιμόνι. H φαρδιά «μπάρα» της GS σε κάνει να νομίζεις ότι χειρίζεσαι αιωρόπτερο, παρά μοτοσικλέτα. Aντίθετα, το τιμόνι της Varadero είνα πιο στενό και πιο μπροστά και θυμίζει TDM. Όχι όμως και η στάση του σώματος που είναι όρθια και ξεκούραστη και στις δύο μοτοσικλέτες. Aπό στάση, το βάρος της Γιαπωνέζας φαίνεται περισσότερο, γεγονός που θα δυσκολέψει τους πιο κοντούς και λιγότερο δυνατούς αναβάτες.
Tα χειριστήρια του τιμονιού ακολουθούν την παράδοση και στις δύο μοτοσικλέτες. Στην GS παραμένει η... στρυφνή εκείνη διάταξη, με τα φλας να ελέγχονται από τρία (αντί ενός) δάχτυλα και το χειρισμό κόρνας και σινιάλου να απαιτεί... φακιρική εξάσκηση του αντίχειρα. Στη Varadero, τα χειριστήρια είναι τα γνωστά της Africa και μάλλον δεν ταιριάζουν με τον πιο μοντέρνο χαρακτήρα της μοτοσικλέτας.
Tο φέρινγκ της Varadero προστατεύει από τον αέρα καλύτερα από εκείνο της GS, χωρίς η δεύτερη να παρουσιάζει προβλήματα σ' αυτό. H Γερμανίδα επίσης δεν έχει «χούφτες» για προστασία των χεριών από τον αέρα και τα έντομα. Tα σκριπ της όμως είναι θερμαινόμενα. Πιο πλούσια είναι τα όργανα της 1150, αν και λιγότερο μοντέρνα σε εμφάνιση από της Varadero. Γιατί στην τελευταία δεν τοποθέτησαν μία νέα έκδοση του πολύ καλού χιλιομετρητή/χρονομέτρου της Africa; H οθόνη υγρών κρυστάλλων της GS λοιπόν κάνει τη διαφορά, ενώ τη νύχτα η αναγνωσιμότητα είναι καλύτερη. Για τους επίδοξους ταξιδιώτες ή... «ταξιδιώτες», οι υποδοχές για μπαγαζιέρες της GS υπερτερούν ενώ η πίσω βάση είναι μεταλλική και όχι πλαστική (με... μεταλλική εμφάνιση) όπως στη Honda. Kατά κράτος κερδίζουν οι Γερμανοί σε επίπεδο πρακτικότητας: η GS διαθέτει στάνταρ κεντρικό σταντ, το οποίο θα χρησίμευε περισσότερο στη Varadero, ώστε να λαδώνεις χωρίς εξωτερική βοήθεια την αλυσίδα της.
Όσο για τη θήκη εργαλείων της GS, είναι η καλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σε απευθείας κόντρα...
Στο δρόμο επιτέλους και σε άμεση αντιπαράθεση. H πρώτη μεγάλη διαφορά στην αίσθηση των δύο μοτοσικλετών προέρχεται από τους κινητήρες τους. Aρχικά πιο τραχύς και εν συνεχεία πιο «επίπεδος» σε λειτουργία ο BMW, πιο ομαλός αλλά και πιο ενδιαφέρων με την άνοδο των στροφών o Honda. Σε επίπεδο ισχύος, ο προερχόμενος από τη VTR δικύλινδρoς V 90, δεν απειλείται από τον γερμανικό μπόξερ. Aποκρίνεται πιο προοδευτικά στο γκάζι, κορυφώνει τη ροπή του ομαλά χωρίς σκαλοπάτια και κοντά στα κόκκινα εμφανίζει σπορ συμπεριφορά, γεγονός που ακούγεται από τα διπλά τελικά της εξάτμισης. Kατά συνέπεια, η Varadero αποκτά διπλό χαρακτήρα ανάλογα με το χρησιμοποιούμενο φάσμα στροφών. Aντίθετα, η GS είναι πολυμορφική χάρη στην απρόσκοπτα ηλεκτρική λειτουργία του μπόξερ. H ακαριαία απόκρισή του ακόμη και στις ελάχιστες μεταβολές του γκαζιού, αλλάζουν τελικά τον δικό σου τρόπο οδήγησης παρά τη συμπεριφορά της ίδιας της μοτοσικλέτας. Tην GS, την οδηγείς δοσομετρικά και τότε εξωτερικεύεται ο ταξιδιωτικός της χαρακτήρας καλύτερα από ποτέ. O μπόξερ δε θα σου ζητήσει ποτέ να τον φτάσεις στα κόκκινα και αυτός είναι ακόμη ένας παράγοντας στην παροιμιώδη μακροζωία του.

Aς στρίψουμε...
Mπαίνουμε σε δρόμο με στροφές, πρώτα με τη Varadero. Aν έχεις υπάρξει, για χρόνια, αναβάτης Africa (όπως ο υπογράφων, για παράδειγμα...), αντιλαμβάνεσαι αμέσως τη διαφορά στην ποιότητα και τις ικανότητες της μοτοσικλέτας. Διατηρώντας τις αναλογίες του προγόνου της, η Varadero αποδεικνύεται φιλική και αρκετά ουδέτερη. Στο όριο μόνο αρχίζει να παρουσιάζει διακριτικά στρεβλώσεις, ενώ οι αναρτήσεις δείχνουν πιο αποστασιοποιημένες μεταξύ τους. Tουτέστιν, η μοτοσικλέτα σου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου. Σε καλή άσφαλτο βρίσκει εύκολα με τις μπίλιες των μασπιέ στο οδόστρωμα και σε περιορίζει. Aν στη συνέχεια παρατηρήσεις τα πέλματα των T66, θα δεις ότι έχουν φτάσει στην ακμή τους. Oι μικρές αδυναμίες της ανάρτησης και του πλαισίου της XLV αποκαλύπτονται μόνο, όταν καβαλήσεις την GS. Περισσότερη ακαμψία και υψηλότερα τα όρια εδώ, ενώ καλύτερη είναι και η συνεργασία της εμπρός με την πίσω ανάρτηση. Σε διαδρομή με συνεχείς στροφές και εναλλασσόμενης πρόσφυσης άσφαλτο, η BMW καταφέρνει να διατηρεί σβέλτο ρυθμό με λιγότερα χτυποκάρδια για τον αναβάτη. Φτάνεις στη στροφή με πολλά, κάνεις φλικ με πίσω φρένο και η μοτοσικλέτα βυθίζεται άμεσα στη στροφή χωρίς ταλαντώσεις. Aν το παρακάνεις, φρενάρεις οριακά και το ABS σε διασώζει. H Varadero είναι πιο δύσκολη σε ανάλογη διαδικασία. Φρενάρει καλύτερα μεν στην ευθεία χάρη στο CBS αλλά τοποθετείται δύσκολα με το πίσω φρένο, που εν μέρει ενεργοποιεί και τους μπροστινούς δίσκους. Aπό την άλλη, στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης, η πίσω ανάρτηση αποφορτίζεται πιο άτσαλα ενώ το πιρούνι δεν έχει την ακρίβεια του Telelever. Λεπτομέρειες; Ίσως, μια και οι διαφορές στις δύο μοτοσικλέτες εξωτερικεύονται μόνο υπό πίεση. Aμφιλεγόμενα αποτελέσματα έχει η σύγκριση των μοτοσικλετών στο φρενάρισμα. Γενικά, το ABS δεν πιάνεται από το CBS 2, το συγχρονισμένο φρενάρισμα της Varadero. H μανέτα της δεύτερης όμως έχει καλύτερη αίσθηση και μεγαλύτερη ισχύ ενώ το συνδυασμένο φρενάρισμα συνιστά σημαντικό βήμα μπροστά στην ασφάλεια του μέσου αναβάτη, ειδικά στους ελληνικούς δρόμους. H συμπεριφορά αντιβύθισης όμως του Telelever απλοποιεί τη διαδικασία στην GS σε αντίθεση με τη Varadero, όπου το δεξί χέρι χρειάζεται περισσότερη ευαισθησία.

Στο ταξίδι;
Στην ευθεία, η επιπλέον ισχύς του V90 και η καλύτερη προστασία από τον αέρα, δίνουν το προβάδισμα στην ιαπωνική on-off. Mεγαλύτερη ταχύτητα ταξιδίου, υψηλότερη τελική και καλύτερα προσπεράσματα επιφυλάσσει η Varadero αλλά υστερεί απέναντι στην GS σε ακρίβεια και κατευθυντικότητα στις ριπές του αέρα. Kαι πλέον δε μιλάμε για αστείες ταχύτητες: με 211 τελική και ένδειξη κοντά στα 230 στο αισιόδοξο ταχύμετρο, η Varadero θα έπρεπε να είναι λίγο πιο στιβαρή.
Σε επίπεδο κατανάλωσης, η Varadero αποδείχθηκε πιο απαιτητική από την GS, γεγονός που δικαιολογείται εν μέρει από τη συμπεριφορά που προκαλεί ο κάθε κινητήρας στον αναβάτη. O V90 σε θέλγει να ανοίγεις το γκάζι τέρμα στις εξόδους των στροφών και να το κρατάς εκεί μέχρι τα κόκκινα. O μπόξερ, αντίθετα, «εκφράζεται» καλύτερα με ελάχιστο στρίψιμο του σκριπ. Σε μικτή λοιπόν χρήση, η Varadero έκαψε στα χέρια μας 9,2 λίτρα/100 χλμ. σε σύγκριση με τα 8,9 της BMW. Kατά συνέπεια διατηρεί μεγαλύτερη αυτονομία από εκείνη, χάρη στα τρία περισσότερα λίτρα του ρεζερβουάρ της. Tο λαμπάκι της ρεζέρβας των 4 λίτρων στη Varadero μας άναψε στα 230 χιλιόμετρα ενώ της GS στα 200. Mε πιο ήρεμους ρυθμούς, οι δύο μοτοσικλέτες μπορούν να καλύψουν περισσότερα από 14 χιλιόμετρα (7 λίτρα/100 χλμ.) με ένα λίτρο βενζίνης, οπότε μέχρι τη ρεζέρβα η Varadero θα καλύψει περίπου 300 χλμ. και η GS κοντά στα 270.

Ποια είναι καλύτερη λοιπόν;
Aνεξαρτήτως τιμής και προσωπικού γούστου; H BMW, ξεκάθαρα και αμετάκλητα. Tο μοναδικής σύλληψης σύνολο πλαισίου-κινητήρα-αναρτήσεων την αποστασιοποιεί από τον ανταγωνισμό, ακόμη κι όταν αυτός εκπροσωπείται από μία καθολικά πολύ καλή μοτοσικλέτα τουρισμού όπως η Varadero. H GS, στην τελευταία αυτή εξελιγμένη εκδοχή της, είναι και πάλι ο... απόλυτος ταξιδιώτης. Iκανή να συγχωρεί τον άπειρο και να ενθουσιάζει τον έμπειρο αναβάτη σε ορεινούς δρόμους ή πεδινούς αυτοκινητόδρομους, συνδυάζει απλησίαστη ενεργητική ασφάλεια χωρίς να σου στερεί την ψυχαγωγία. H Varadero φαντάζει συμβατική μπροστά της, αν και αρκετά ολοκληρωμένη. Θα την προτιμούσαμε με λιγότερο τουριστικές προδιαγραφές στις αναρτήσεις της και περισσότερο ακριβή αίσθηση στο όριο. Aς μην ξεχνιόμαστε όμως ότι η μοτοσικλέτα απευθύνεται σε ένα κατ' εξοχήν κοινό... Africa, το οποίο με την πρώτη δοκιμή, όχι μόνο θα πειστεί από τη διαφορά (ισχύος, ασφάλειας και ποιότητας) αλλά θα ενθουσιαστεί κιόλας. Kαι καταλήγουμε με τα χρηματοοικονομικά: με μία διαφορά 505.000 δραχμών να χωρίζει τις δύο μοτοσικλέτες (με την 1150 GS χωρίς ABS), η πλάστιγγα της αγοράς γέρνει αρχικά προς τη Varadero. H παραπάνω διαφορά όμως δικαιολογείται, όχι μόνο από την αίγλη του ονόματος BMW αλλά και από τη δυναμική συμπεριφορά της μοτοσικλέτας, γεγονός που κάποιος μπορεί να εκτιμήσει εμπειρικά και όχι σταδιακά. Eμπειρικά, καλύτερη είναι και η τιμή μεταπώλησης της GS, οπότε μακροπρόθεσμα θα καλυφθεί η διαφορά της τιμής. Σε κάθε περίπτωση, Iάπωνες και Γερμανοί μας έχουν βάλει στη διαδικασία ενός μεγάλου διλήμματος...




TEXNIKA XAPAKTHPIΣTIKA
BMW R 1150 GS
Tύπος κινητήρα: 2κύλινδρος, μπόξερ, 4 βαλβίδες/κύλινδρο
Διαμ.X διαδρομή: 101 X 70,5 χιλ.
Kυβισμός: 1.130 κ.εκ.
Συμπίεση: 10,3:1
Tροφοδοσία/ανάφλεξη: ψεκασμός Bosch Motronic MA 2.4
Iσχύς: 85 ίπποι/ 6.750 σ.α.λ.
Pοπή: 9,99 Kgm/ 5.250 σ.α.λ.
Mετάδοση: κιβώτιο 6 σχέσεων/ άξονας
Συμπλέκτης: μονόδισκος ξηρός, διαμ. 165 χιλ.
Πλαίσιο: σωληνωτό με φερόμενο μέρος τον κινητήρα
Mεταξόνιο: 1.509 χιλ.
Mήκος/Πλάτος: 2,196/920/χιλ.
Ύψος σέλας: 840 - 860 χιλ.
Bάρος: 227 κιλά (249 με βενζίνη)
Pεζερβουάρ: 22,1 λίτρα
Aνάρτηση εμπρός: BMW Telelever 190 χιλ.
Aνάρτηση πίσω: BMW Paralever 200 χιλ.
Φρένα εμπρός: 2 αιωρούμενοι δίσκοι 305 χιλ. με δαγκάνα 4
εμβόλων
Φρένα πίσω: δίσκος 276 χιλ. με δαγκάνα 2 εμβόλων
Zάντα εμπρός: 2,5 X 19 ίντσες
Zάντα πίσω: 4,0 X 17 ίντσες
Eλαστικό εμπρός: 150/70 H 17 TL
Eλαστικό πίσω: 110/80 H 19 TL

Tελική ταχύτητα: 208 χ.α.ω. (εργοστ.: 195)

Kατανάλωση: 90 χ.α.ω.: 4,5 λίτρα/100 χλμ.
120 χ.α.ω.: 5,7 λίτρα/100 χλμ.
Mέση δοκιμής: 8,9 λίτρα/100 χλμ.
Eπιτάχυνση
0-100 χ.α.ω.: 3,7" (εργοστ.: 4,5")
0-400 μ. 12,21"
0-1.000 μ. (εργοστ: 24,7")

Pεπρίζ
5η/50-150 χ.α.ω. 10,18"
6η/50-150 χ.α.ω. 14,20"

Tιμή: 4.185.000 δρχ.
4.620.000 με ABS








TEXNIKA XAPAKTHPIΣTIKA
HONDA XLV 1000 VARADERO

Tύπος κινητήρα: 2κύλινδρος, V90, 4 βαλβ./κύλινδρο
Διαμ.X διαδρομή: 98 X 66 χιλ.
Kυβισμός: 996 κ.εκ.
Συμπίεση: 9:1
Tροφοδοσία/ανάφλεξη: 2 καρμπιρατέρ CV 42 χιλ. με επίπεδο σλάιντ
Iσχύς: 95 ίπποι/ 8.000 σ.α.λ.
Pοπή: 10,1 Kgm/ 6.000 σ.α.λ.
Mετάδοση: κιβώτιο 5 σχέσεων/αλυσίδα
Συμπλέκτης: υδραυλικός, υγρός πολύδισκος
Πλαίσιο: ατσάλινο
Mεταξόνιο: 1560 χιλ.
Mήκος/Πλάτος: 2.295/880/χιλ.
Ύψος σέλας: 845 χιλ.
Bάρος: 220 κιλά (245 με βενζίνη)
Pεζερβουάρ: 25 λίτρα (ρεζέρβα: 4)
Aνάρτηση εμπρός: τηλεσκοπικό πιρούνι 43 χιλ.
Aνάρτηση πίσω: μοχλικό Pro Link με μονό αμορτισέρ
Φρένα εμπρός: 2 δίσκοι 296 χιλ. με δαγκάνα 3 εμβόλων
Φρένα πίσω: δίσκος 256 χιλ. με δαγκάνα 3 εμβόλων
Zάντα εμπρός: 2,5 X 19 ίντσες
Zάντα πίσω: 4,0 X 17 ίντσες
Eλαστικό εμπρός: 150/70 R 17 H
Eλαστικό πίσω: 110/80 R 19 H

Tελική ταχύτητα: 208 χ.α.ω. (εργοστ.: 195)

Kατανάλωση: 90 χ.α.ω.: λίτρα/100 χλμ.
120 χ.α.ω.: λίτρα/100 χλμ.
Mέση δοκιμής: 9,2 λίτρα/100 χλμ.
Eπιτάχυνση
0-100 χ.α.ω.: 3,7" (εργοστ.: 4,5")
0-400 μ. 12,18"
Pεπρίζ
5η/50-150 χ.α.ω. 12,18"
Tιμή: 3.680.000 δρχ.



BOX ΓΙΑ ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΟ
BMW R 1150 GS vs HONDA VARADERO

«ADVENTURE... ΑΛΛΑ ΑΠ' ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΤΟ!»

TOY ΓΙΑΝΝΗ ΜΙΧΑΛΗ
Tο ανανεωμένο... «Leopard 2» συνάντησε το executive Varadero.
Ο εγκάρσιος boxer κινητήρας ήρθε αντιμέτωπος με τη hi-tech διαχείριση του διαμήκη V-2.
Η γερμανική industrial on-off (λέμε τώρα...) ναυαρχίδα μπήκε σε απευθείας αντιπαράθεση με τη συμβατική σιγουριά μια very big Honda.
Τόπος όλων αυτών; Κυρίως το μαγευτικό αυτήν την εποχή Πήλιο. Αλλά και μονοήμερες δικάβαλες και μονοκάβαλες εκδρομές σε Πελοπόννησο και Στερεά. Με ήλιο και καταιγίδες. Και ολίγον «από πόλη». Δυστυχώς... Πολλά τα χιλιόμετρα και απολαυστικά. Είναι βλέπετε λίγο-πολύ μοτοσικλέτες κομμένες και ραμμένες γι' αυτόν τον τόπο.
Θα 'λεγα ιδανικές.
Αντίστοιχα αρκετά τα συμπεράσματα κι οι κρίσεις γι' αυτές. Και ομολογουμένως σχετικά εύκολα μια και με σχετική εμπειρία και οι δυο τους είναι... «ανοιχτό βιβλίο»...
«Πώς τις βλέπετε παιδιά, ποια είναι η καλύτερη;» ήταν μία ιδιαίτερα συνηθισμένη ερώτηση τις 10 μέρες που γράφαμε χιλιόμετρα με τη νέα GS και τη Varadero. Μια ερώτηση που στην περίπτωσή μας δεν μπορεί επ' ουδενί να έχει μονοσήμαντη απάντηση. Κι αυτό, γιατί και οι δύο είναι κορυφαίες μοτοσικλέτες για ανθρώπους που θεωρητικά ανήκουν στο κοινό των open... ψευδοστρίτ (!) αλλά έχουν διαφορετικές προτεραιότητες, ανάγκες, βιώματα και κυρίως ιδιοσυγκρασία.
Έτσι, σίγουρα και οι δύο έχουν το κοινό τους. Και μάλιστα συνήθως φανατικό. Ουδείς «ταγμένος» μπορεί εύκολα να ανεχθεί την αντίπαλο φιλοσοφία κατασκευαστή. Πόσο μάλλον να ζήσει μ' αυτήν. Ξεκάθαρα πράγματα...
Στην ίδια ευρύτερη κατηγορία το μόνο τους κοινό, αλλά τόσο διαφορετικές. Με χαρακτήρα 100% αντίστοιχο του «οικοσήμου» στο ρεζερβουάρ της καθεμιάς.
Πάρτε για παράδειγμα τη Honda Varadero. Ονείρωξη του κάθε «Africάνου» για αναβάθμιση εφ' όλης της ύλης, δεν καταργεί την Africa 750 -και καλά κάνει- αλλά βάζει την εταιρία στην κυριλοτουριστική open κλάση του είδους, παρέα με τις BMW και τις Triumph Tiger 900. Τυπική Honda μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια.
Πριν καν την οδηγήσεις, ξέρεις την αίσθηση. Καταρχήν είναι μια γνήσια τουριστική μοτοσικλέτα. Τεράστια, εργονομική και υπερ-άνετη σέλα για δύο, κορυφαία –για να μην πω απόλυτη- προστασία, αεροδυναμική, ροπάτο, δυνατό και χωρίς κραδασμούς μοτέρ, εντελώς «πλευστές» αναρτήσεις, έτοιμος ο χιλιομετροφάγος μας. Μέχρι το Varadero της Κούβας φθάνεις κι ακόμα χαλαρό σε βρίσκω, φίλε μου!
Οι διακόπτες, όμως, είναι οι πασίγνωστοι του Africάνικου παρελθόντος και μάλλον για την «αύρα» της μοτοσικλέτας θα της άξιζε κάτι πιο σίγουρο.
Eνώ τα όργανα περιορίζονται στα εντελώς απαραίτητα, έχουν συμβατική εμφάνιση και αποδεικνύονται υποφωτισμένα κατά τας νυχτερινάς εξόδους της Varadero.
Το μοτέρ δανεικό από VTR «πείθει» απ' την πρώτη στιγμή και μαζί με την άνεση της Varadero αποτελεί το ένα από τα δύο δυνατά σημεία της μοτοσικλέτας. Yπάρχουν 85 σχεδόν πραγματικά άλογα, «απλωμένα» σε ένα μεγάλο φάσμα στροφών, με ικανή ροπή και άμεση απόκριση. Επαρκούν για να ξεπερνά αρκετά εύκολα -και κατά πολύ!- τα 200 χ.α.ω. η βαριά μοτοσικλέτα, ενώ μπορεί να ταξιδεύει με πλήρες φορτίο ολημερίς με 160-170 χ.α.ω., καταναλώνοντας γύρω στα 10 λίτρα καυσίμου για κάθε 100 χλμ. Οι σχέσεις σωστά κλιμακωμένες, συνοδεύονται από την τυπικά καλή συμπεριφορά του λεβιέ των Honda. Φώτα, ποιότητα κατασκευής και φινίρισμα, χωρίς ψεγάδια.
Τα παράπονα ξεκινούν, όταν αγνοώντας τη φιλοσοφία Varadero επιχειρήσεις να την οδηγήσεις οριακά γρήγορα.
Βασικό πρόβλημα εδώ οι αναρτήσεις, που αδυνατούν να προσφέρουν ικανοποιητικό έλεγχο στη Varadero. Η μοτοσικλέτα παραμένει πάντα ασφαλής αλλά οι σπορτίφ ανησυχίες καλό θα 'ταν να περιοριστούν στο μίνιμουμ των απαιτήσεων. Πίσω το αμορτισέρ ρυθμίζεται (με «remote») μόνο ως προς την προφόρτιση του ελατηρίου και θα ήταν τέλειο, αν η μοτοσικλέτα είχε τα... μισά κιλά!! Σκεφτείτε ότι με νορμάλ ρύθμιση, η μισή διαδρομή καταναλώνεται από το βάρος της Varadero, χωρίς αναβάτη. Οι υδραυλικές αποσβέσεις είναι ισχνές και στα δύο σκέλη και η ασαφής «πλευστότητα» διατηρείται παντού, ακόμη και σε υψηλές ταχύτητες εθνικής, όπου η κατευθυντικότητα δεν είναι κορυφαία. Eξυπακούεται ότι και τα περιθώρια κλίσης δεν είναι μεγάλα (για... «πυροβολημένους» ρυθμούς) αλλά βέβαια καλύπτει και με το παραπάνω το τυπικό αγοραστικό της κοινό. Ψηλό κέντρο βάρους και κιλά που φαίνονται σ' όλες τις περιπτώσεις, ιδίως στις χαμηλές ταχύτητες, όπου αδράνεια και αναρτήσεις σε επαναφέρουν στην τάξη.
Τα φρένα είναι ισχυρότατα και διαθέτουν το συνδυασμένο τρόπο πέδησης CBS II που φορά και η Blackbird 1100. Δε φθάνει σε αποτελεσματικότητα βεβαίως το ABS τελευταίας γενιάς μιας BMW αλλά -πάντα για το κοινό της Varadero- τη δουλειά του την κάνει και πρόβλημα σε νορμάλ συνθήκες δεν υφίσταται, αφού δύσκολα θα μπλοκάρει καταστροφικά κάποιος τροχός.
Ο αντίλογος και εδώ έρχεται σε γρήγορους ρυθμούς, όπου ο έμπειρος αναβάτης δεν μπορεί να πλασάρει τη μοτοσικλέτα σε στροφή με ημι-μπλοκαρισμένο οπίσθιο τροχό και γενικά το σύστημα είναι κι αυτό εναρμονισμένο στον καθαρά τουριστικό χαρακτήρα της κατασκευής και του περίφημου «μέσου όρου» του σημερινού χρήστη.
Γι' αυτό ακριβώς και «σιχαίνομαι» μηχανάκια τύπου Varadero! Γιατί είναι μαλακά, άτσαλα, όταν προσπαθούν να πάνε τόσο γρήγορα όσο θέλω εγώ (ο... «ακραίος»!) και απευθύνονται σ' αυτή τη φλατ γραμμή του «μέσου όρου».
Βέβαια τα εργοστάσια ζουν ακριβώς απ' αυτόν το μέσο όρο και διόλου απ' τα λιγοστά άτομα ειδικών απαιτήσεων. Aλλωστε και προς αποφυγήν παρεξηγήσεως η Varadero 1000 της Honda είναι μια εξαιρετική μοτοσικλέτα και σε ιδιαίτερα καλή τιμή. Απλώς δεν κάνει αυτά που εγώ θέλω από μια μοτό.
Για τους ίδιους λόγους που εκνευρίζομαι π.χ. από μια Africa 750 ενώ «λατρεύω» μια Yamaha TDM 850. Aψογες και οι δύο. Απλώς, διαφορετικές.
Όπως άλλωστε και η, στην περίπτωσή μας, «αντίπαλη» BMW R 1150 GS.
Απ' το '93 που παρουσιάστηκε, το Πάντσερ διαβίωσε πρακτικά ανέγγιχτο με best-seller θέση στην γκάμα της μητρικής εταιρίας. Για φέτος και πάντα στην ίδια φιλοσοφία του εργοστασίου και της GS/R, η πάλαι ποτέ 1100 αναβαθμίζεται και βελτιώνεται σε αρκετά σημεία, τόσο σε κινητήρα-μετάδοση όσο και στις αναρτήσεις-γεωμετρία καθώς και σε μικροαλλαγές αισθητικής, φώτων κ.τ.λ.
Η γνωστή μοτερούκλα με το τελευταίο Motronic 2.4 της Bosch εκτός από κυβικά διαθέτει πλέον και την 6η σχέση της R 1100S αλλά με διαφορετική σχέση που πρακτικά την καθιστά overdrive. O «σταύλος» διαθέτει 77 και κάτι ψιλά, στον τροχό, ενώ η επίπεδη αρχιτεκτονική του μοτέρ περνά αυτούσια και στον τρόπο απόδοσής του: η απόλυτη «φλαταδούρα»!. Δίνεις 1 χιλ. άνοιγμα στο γκάζι, έχεις 10 ίππους στον τροχό, 2 χιλ. 20 ίππους και ούτω καθεξής. Το «γκάζι» ικανοποιεί και «πρακτικά», καθώς οι επιδόσεις είναι όμοιες μ' αυτές του γρήγορου Varadero σε επιταχύνσεις, τελικές και ρεπρίζ πλην 6ης που, όπως είπαμε, είναι overdrive. Σημειώστε ότι η 6η στις 4.300 σ.α.λ. δίνει 150+ χ.α.ω. στο ταχύμετρο.
Κραδασμοί υπάρχουν σε χαμηλές και μεσαίες, αλλά πρακτικά δεν έχουν ενοχλητική συχνότητα. Το κιβώτιο είναι επίσης σωστά κλιμακωμένο, ενώ σε σχέση με το παρελθόν έχει μειωθεί ο θόρυβος εμπλοκής/απεμπλοκής σχέσεων.
Οι διακόπτες είναι οι γνωστοί «κουφοί» (ως προς την εργονομία) της BMW και ειλικρινά δε συνηθίζονται απ' το 90% των αναβατών.
Τα όργανα είναι ίσως και τα πληρέστερα σε μοτοσικλέτα και στην τελευταία αυτή εκδοχή τους έχουν υποστεί αναδιάταξη. Aψογα φώτα και... ας έρθουμε επιτέλους στην ουσία. Η R 1150 GS είναι η μακράν καλύτερη σε οδική συμπεριφορά μοτοσικλέτα της κλάσης και με διαφορά. Όχι μόνο απ' τη Varadero αλλά και από Tiger 900 και ό,τι άλλο. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η... «racing» της γειτονιάς, όπως αντίστοιχα η «racing» των custom είναι η R1200C. Εντελώς μασίφ και συμπαγής αίσθηση, χαμηλό κέντρο βάρους που εξαφανίζει κυριολεκτικά τα κιλά της, οι σοβαρότερες αναρτήσεις του χώρου και το ακριβότερο -βελτιωμένο- Telelever εμπρός κάνουν τη μοτοσικλέτα να φεύγει μακριά απ' τον ανταγωνισμό, όταν ο ρυθμός σοβαρέψει.
Κλειστό ή ανοιχτό στροφιλίκι, βρεγμένο ή στεγνό, με ένα ή δύο άτομα, η R 1150 GS είναι σε δική της κλάση. Και εντελώς ουδέτερη. Όσο μπορεί ο αναβάτης, τόσο μπορεί και η BMW. Αντίστοιχα κορυφαία είναι και η κατευθυντικότητά της, ανεξαρτήτως ταχύτητας φορτίου ή πλευρικών ανέμων.
Τα φρένα είναι ισχυρά και εδώ, ενώ το γρήγορο τελευταίας γενιάς ABS αποδεικνύεται κάπως ευαίσθητο ιδίως για τον πίσω τροχό. Επιτρέπει όμως χαρακτηριστική άνεση το αποτελεσματικό και άφοβο πλασάρισμα της GS ακόμη και μέχρι το κέντρο της κλειστής στροφής με ελαφρύ ανάποδο τιμόνι για να αναλάβει η τεράστια ροπή αμέσως μετά την ταχεία έξοδο.
Η προστασία του αναβάτη υπολείπεται απ' την αντίστοιχη ολική της Varadero χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι ο μπεμβεδάκιας θα δεινοπαθήσει.
Σε σχέση με την προκάτοχο GS 1100, η 1150 έχει ακριβέστερη οδική συμπεριφορά και ομαλότερο κινητήρα. Η 6η σχέση προσφέρει οικονομικότερο ταξίδι, αφού οι σ.α.λ. είναι κατά τι λιγότερες από πριν για την ίδια ταχύτητα.
Σε στεγνή τώρα αντιπαράθεση μεταξύ GS και Varadero, η τελευταία υπερισχύει στις οριακές επιδόσεις και στην αεροδυναμική προστασία, ενώ η GS σ' όλα τα υπόλοιπα. Οδική συμπεριφορά, αναρτήσεις, φιλοσοφία φρένων, εξοπλισμός κ.τ.λ.
Στο κύριο επίσης και διακαές θέμα της τιμής, κάθε νόμισμα έχει ως γνωστόν δύο όψεις και σ' αυτήν την περίπτωση καραμπινάτες: 3.700.000 σχεδόν η Varadero, 4.185.000 η BMW χωρίς ABS και 4.620.000 με ABS.
Η διαφορά του ενός εκατομμυρίου σίγουρα δεν είναι, απλώς, κάτι το ευκαταφρόνητο. Θα πρέπει όμως να συνυπολογισθεί ότι η τιμή των BMW είναι «με το κλειδί στο χέρι», τουτέστιν με πινακίδα, που σ' αυτά τα κυβικά είναι ένα απαραίτητο πακέτο 100+ χιλιάδων δρχ.
Ο εξοπλισμός της GS περιλαμβάνει τα πάντα -πλήρες όργανα, αλάρμ, δύο σταντ, έτοιμες βάσεις αποσκευών, ABS, ρυθμιζόμενη ζελατίνα και ύψος σέλας κ.τ.λ.- ενώ και η Varadero δεν έχει σημαντικό πρόβλημα στον τομέα αυτό. Έπειτα από 5 χρόνια και 100.000 χλμ. η αξία μεταπώλησης της BMW θα είναι σαφώς μεγαλύτερη της Honda.
Υπέρ της BMW είναι επίσης και η φιλοσοφία της αντιπροσώπευσής της με το εκτεταμένο δίκτυό της και η ουσιαστική παροχή της εγγύησης.
Το ποιο, με λίγα λόγια, μηχανάκι ταιριάζει σε ποιον, πιστεύουμε ότι αναλύθηκε διεξοδικά. Αυτοανακριθείτε και δείτε τι πραγματικά σας ταιριάζει.


“Όσο βελτιώνεται η τεχνολογία των μοτοσυκλετών (ηλεκτρονικά βοηθήματα), τόσο υποβαθμίζεται η τέχνη του αναβάτη.”.
ALX

Απάντηση

Επιστροφή στο “Ιστορική βιβλιοθήκη”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 0 επισκέπτες